Den svenska tråden

Aikmofobi
Lieutenant

Re: Den svenska tråden

Postby Aikmofobi » Sun 14 Apr 2013 22:51

KP-bilar!

TheFluff
Lieutenant

Postby TheFluff » Mon 15 Apr 2013 03:40

Det mesta som man skulle kunna tänka sig är med är nog med, utom midjestyrda fordon som tyvärr fått utgå pga begränsningar i spelmotorn. Här är några saker som jag "vet" (tror/har hört av MadMat för länge sedan, han kan ha ändrat sig) inte är med:
- fjälljägare
- attackdykare
- strv 105 (ännu mer upphottad centurion)
- strv 103D
- J 32E (störlansen)
- SF/SH 37 (spaningsviggen)
- JAS 39
- Rb 53 Bantam

Jag tror däremot vi kommer få se:
- strf 90-prototyp
- AJS 37 (lite bättre version av attackviggen, främst bättre beväpningsalternativ)
- ikv 102/103

Vad gäller spelbara förband i kampanjen så är samtliga pansarbrigader på fastlandet (PB7 Revinge, PB8 Hässleholm, PB9 Skövde, PB26 Kristianstad) samt den enda mekaniserade brigaden (MekB10 i Strängnäs) med. PB18 på Gotland är inte spelbar eftersom den inte skulle gå att flytta därifrån. De fem fristående mekaniserade bataljonerna (mekbat F) är inte spelbara som enskilda enheter; istället har deras utrustning till största delen använts för att förstärka brigaderna, utom i ett fall där ett tillfälligt förband bildats. Inga andra arméförband är spelbara som egna enheter; dock har särskilda specialförmågor tillförts vissa brigader (främst mindre enheter från kustartilleriet, Bodens artilleriregemente, arméflyget och fallskärmsjägarbataljonerna). Samtliga Flygvapnets 23 jakt- och attackdivisioner (varav 5 är lätta attackdivisioner med SK 60) skall också gå att disponera; spaningsdivisionerna vet jag inte riktigt vad Eugen tänker sig med men antagligen blir de någon slags strategisk resurs som man kanske kan använda på kampanjkartan.

Lite siffror:
- En flygdivision består av 14-16 flygplan. Vi har sex divisioner AJ 37, fem divisioner SK 60, sex divisioner JA 37 och sex divisioner J 35, inalles över 350 flygplan.
- En pansarbrigad har 72 stridsvagnar och 72 pansarbandvagnar med tillhörande skyttegrupper. Därtill staber, tross, luftvärnsrobotvagnar, pansarvärnsrobotvagnar, spaningsgrupper och en ohygglig massa terrängbilsmonterade pansarvärnspjäser.
- En mekbat F har 24 stridsvagnar, 6 skyttegrupper i pansarbandvagn och 18 skyttegrupper i terrängbil.

Summa: en jäkla massa grejer, men vi får hoppas att flottan, kustartilleriet och det vi råkar ha kvar av E1 gör sina jobb, för om den lede ryssen slutar tramsa omkring med VDV och lyckas få en motoriserad skyttedivision eller två över Östersjön så har vi nog en hel del att göra... :V

Dimonay
Lieutenant

Postby Dimonay » Mon 15 Apr 2013 08:42

TheFluff wrote:- fjälljägare
- attackdykare
- strv 105 (ännu mer upphottad centurion)
- strv 103D
- J 32E (störlansen)
- SF/SH 37 (spaningsviggen)
- JAS 39
- Rb 53 Bantam

Jag tror däremot vi kommer få se:
- strf 90-prototyp
- AJS 37 (lite bättre version av attackviggen, främst bättre beväpningsalternativ)
- ikv 102/103

-Fjälljägare varför inte jag trodde att dom skulle vårat mark spanings/chock trupper
-Stridsvagn 105 Synd vi skulle behöva alla pansarvagnar som vi kan få
-Stridsvagn 103D jävlar det skulle vara våran topp MBT, vi behöver den
-Rb 53 Bantam ännu en varför inte situation för mig

-attackdykare inte förvånad dom ska ju hålla på med dykning och sånt det finns inte i detta spel
-J32E bryr mig inte om det fortsätter som nu så kommer ändå bara dom bästa flygplanen vara användbara
-spanings viggen, vi får väl inga spanings plan i ALB
-JAS 39 förväntade mig inte att vi skulle få den men hade varit bra

-Stridsvagn 90, jag undrar hur bra dom kommer vara i spelet, jag tror att dom kommer vara för dyra för mig. Med ett högt pris så kan man inte få särskilt mycket infanteri. Hade jätte stora problem med detta när jag spelade Britannien i ALB beta
-AJS 37 bra vi behöver alla kvalitets plan som vi kan få
- IKV 102/103 kommer förmodligen bli en ganska stor del av min arme

samba_liten
Master Sergeant

Postby samba_liten » Fri 19 Apr 2013 21:24

"Мы вас похороним!"

Никита Хрущев

[... B]ecause in Soviet Russia, everyone else goes to Gulag for summer.

Gopblin