Den Danske Kongelige Livgarde tråd.

Bald3r
Master Sergeant

Re: Den Danske Kongelige Livgarde tråd.

Postby Bald3r » Mon 17 Jun 2013 22:15

Scharnberg wrote:
Bald3r wrote:Det handler mere om korpsånd end om hvem der har ret ;)
Tilbage i 75-80-85, kan jeg ikke udtale mig om hvem der var "bedst" da jeg var inde og springe fra 99-00.
Du har vel også mere end bare din rekrut? Det er kun de første 3 måneder af en værnepligt :)
Medmindre du taler HBU, det svare nok nogenlunde til en rekrut :)

Tror HBU´en og VEU´en går under værnepligt i livgarden men er ikke sikker.
Jeg ser det hele som rekrut.

Ja det er nok der vi taler forbi hinanden. Sådan en gammel dragon som mig havde jo først 3 mdr. rekrut, efterfulgt af rekrutturen og direkte over i en øvelse (der var en latterlig regel om at øvelser kun måtte vare 3 dage, så man gik fra 3 dages rekrut over i en 3 dages øvelse. Sådan kom vi uden om den regel) Derefter var der enkadrering som varede ca. 1-2 mdr. også var det enhedsuddannelse i ca. 6 mdr., og så missions-orienteret uddannelse af ca. 1 mdrs. varighed. Alt i alt ca. 11 mdrs. værnepligt ftw :)
Det var sgu gode tider :)

Scharnberg
Master Sergeant

Postby Scharnberg » Tue 18 Jun 2013 11:48

Tror gerne på det var gode tider, 11 mdrs. værnepligt fås desværre ikke længere.
Pro Rege Et Grege

Bald3r
Master Sergeant

Postby Bald3r » Tue 18 Jun 2013 15:21

Scharnberg wrote:Tror gerne på det var gode tider, 11 mdrs. værnepligt fås desværre ikke længere.

Nej desværre :(
Men HBU'en og VBU'en er også hvad man gør den til. Har mange venner som har været rigtigt glade for den :)
Og flere som ville videre i systemet fordi de har taget den, så helt tosset er den ikke.
Har også trænet flere af HBU'erne, og det er sgu altid sjovt :)

Mr_Disco
Chief Warrant Officer

Postby Mr_Disco » Thu 12 Sep 2013 21:48

Hvad for nogle danske skibe tror i der vil være med i Red dragon? :?:
Og gad vide med landgangsfaretøjer og amphibie køretøjer, havde Danmark over hovedet nogen? :?:
Image Eugen has given! :D

p.klyver
Master Sergeant

Postby p.klyver » Mon 30 Sep 2013 21:57

Mr_Disco wrote:Hvad for nogle danske skibe tror i der vil være med i Red dragon? :?:
Og gad vide med landgangsfaretøjer og amphibie køretøjer, havde Danmark over hovedet nogen? :?:

PMV M113 skulle eftersigende være i stand til at vade, ved de 'gamle' kunne, men er nu ikke sikker på de nye G3 og G4. Men det er jo også udenfor tidsrammen.

Angående landgangsfatøjer, havde vi nogle få stykker tilbage i tresserne (så hut jeg visker) men de blev strøget også deromkring.

Af andre skibe, Peder Skram og Herluf Trolle som fregatter. Niels Juhl - korvetterne (alle tre). Resten af listen kan jeg ikke huske, men om den danske flådes historie og skibe, kan http://www.navalhistory.dk/ med fordel læses.