Den svenska tråden

TheFluff
Lieutenant

Re: Den svenska tråden

Postby TheFluff » Tue 22 Jan 2013 18:55

Jo, jag såg det där också och jag vet inte riktigt vad det syftar på... jag har ingen fullständig lista över enheter som finns med jag heller, jag har bara vad MadMat skvallrat om eller annars avslöjat kommer finnas i kampanjen.

Viggen, Draken (flera versioner) och SK60 är med alla tre. Lansen är vad jag vet inte med, inte ens telekrigsversionen som annars flög ända tills 1997. KP-bilen finns med eftersom 18. pansarbrigaden på Gotland hade den långt in på 90-talet. Ironiskt nog ströks denna brigad från kampanjen eftersom den bara har till uppgift att försvara Gotland och inte skulle gå att förflytta därifrån.

Dimonay
Lieutenant

Postby Dimonay » Tue 22 Jan 2013 19:41

zervostyrd wrote:Hade Iof också väntat mig dåligt luftvärn. Men jag vet inte om jag håller inte helt med Dimonay på att sverige skulle vara immobila. Det är väl i princip Bkan 1 och Centurion som är söliga. 40 km/h är nog ganska typiskt för larvfotade luftvärn :)

40 km/h är jättelångsamt i WG:EE och på grund av att ALB's banor ska vara ännu större så tror jag att 40 km/h kommer vara ännu sämre. En annan anledning till att jag tror att vi kommer vara immobila är att Centurion är sölig och Strv 103 kan inte skjuta ordentligt medans den rör på sig. Dom två kommer vara våra huvudpansarvagnar. Sen så har vi inte särskilt många fordom med hjul utan det mesta har larvband, vilket kommer göra så att det tar längre tid att ta sig fram till målet. Detta kommer märkas mest i början av spelet då alla rusar för att komma in i position

zervostyrd
Lieutenant

Postby zervostyrd » Tue 22 Jan 2013 21:40

Jag kan inte tänka mig att de tar bort band/hjul hastighet på vägar så med "move fast" ordern så kan man i alla fall hänga med alla andra som använder mycket bandvagnar o.s.v.

Dessutom så är 103:an inte i underläge mot P-vagnar utan stabilserad kanon heller, då jag förutsätter att moral systemet ändras.

Sedan ska vi inte misströsta när vi har en M113-wannabe med Automatkanon 8-)

Dimonay
Lieutenant

Postby Dimonay » Wed 23 Jan 2013 23:11

zervostyrd wrote:Jag kan inte tänka mig att de tar bort band/hjul hastighet på vägar så med "move fast" ordern så kan man i alla fall hänga med alla andra som använder mycket bandvagnar o.s.v.

Dessutom så är 103:an inte i underläge mot P-vagnar utan stabilserad kanon heller, då jag förutsätter att moral systemet ändras.

Sedan ska vi inte misströsta när vi har en M113-wannabe med Automatkanon 8-)

Problemet är att det mesta som vi har använder larvband inte hjul. När jag använder den Sovjetiska armen i WG:EE så kan jag skapa en ganska bra attack styrka som bara har hjul. Det betyder att dom kommer kunna komma fram och ta positioner mycket snabbare än allt annat än KP-bilen.

TheFluff
Lieutenant

Postby TheFluff » Wed 23 Jan 2013 23:17

Det är möjligt att vi får infanteri i vanliga terrängbilar också, MadMat har hintat lite om det. De är i alla fall snabba så det räcker, även om de praktiskt taget är gjorda av papper...

Dimonay
Lieutenant

Postby Dimonay » Thu 24 Jan 2013 15:04

TheFluff wrote:Det är möjligt att vi får infanteri i vanliga terrängbilar också, MadMat har hintat lite om det. De är i alla fall snabba så det räcker, även om de praktiskt taget är gjorda av papper...

När det gäller APC så är priset, snabbheten, HP och hur bra infanteri den har mycket viktigare än pansaret. Jag tror att vi högst får 5 HP men om vi har bra inf och att dom är billiga så kommer dom vara väldigt användbara ändå. Till exempel brittiska Saracen är faktiskt väldigt bra även fast exploderar så fort någon andas på den

Gronank
Colonel

Postby Gronank » Fri 25 Jan 2013 17:40

Någon som vet om vi använde någon infanteriburen pansarvärnsrobot innan rbs56? Dragon eller så? Argumentet mot sena tillskott till infanterivapen är nämligen att om de ska vara med så kan de inte användas i kampanjer som utspelar sig innan de lanseras. Om rbs56 inte ersatte något annat vapen så gäller inte det argumentet längre.

Även om Dragon eller liknande användes innan så skulle jag säga att rbs56 är tillräckligt intressant i sin förmåga för att platsa, det vore i vilket fall bättre än en kopia av något annat.
Image

TheFluff
Lieutenant

Postby TheFluff » Fri 25 Jan 2013 17:47

Vad jag vet fanns det bara fordonsburen pvrobot innan RBS 56 infördes. Bantam-roboten var "bärbar" men användes främst från terrängbil, och den kommer inte vara med i spelet vad jag vet (för gammal och dålig, tror jag anledningen var). RBS 56 är dock med.

Den svenska kampanjen utspelar sig för övrigt 1985 (alla organisationstabeller jag tagit fram åt MadMat är nämligen baserade på den tidpunkten, på hans begäran), men det finns vissa svenska enheter som inte kommer vara med i kampanjen. RBS 56 finns med i kampanjen också, men det finns inte särskilt många av den.

Dimonay
Lieutenant

Postby Dimonay » Fri 25 Jan 2013 22:37

Jag undrar hur bra anti-pansar missiler kommer vara i ALB. En sak som kommer göra dom mycket sämre är rökgranaterna som man kan avfyra från artilleri pjäser. Dom kommer blocka LOS så att missilen tappar målet och gör så att andra fordom och infanteri kommer kunna ta sig nära utan att bli beskjutna.

zervostyrd
Lieutenant

Postby zervostyrd » Sat 26 Jan 2013 16:31

Att blockera LOS är en bra idé. Men jag tycker inte direkt att man ska piska ner dem desto mer. Deras enda syfte är ju att förstöra pansar. Hoppas man inte nedgraderar dem för mycket i alla fall. :)

Angående bärbara robotar så är det nog dåligt med det. Men en "kompensation" skulle ju kunna vara att ge de svenska soldaterna Grg M/48, (Deltas har ju 12AP med den).